Institutul de Științe ale Educației
(Chișinău), a găzduit Simpozionul Pedagogic Internațional „Valorile
moral-spirituale ale educației” (In memoriam
dr. hab., prof. univ. Mihail Terentii), organizat în parteneriat
cu Mitropolia Chişinăului şi a Întregii Moldove şi cu Institutul de
Ştiinţe ale Educaţei (Bucureşti).
La această primă ediţie a Simpozionului
Pedagogic Internaţional, a cărui organizare a reunit, într-un parcurs
itinerant fructuos pentru cercetarea din domeniul ştiinţelor educaţiei,
două instituţii, IŞE (Chişinău) – IŞE (Bucureşti),s-a deschis dialogul
participanţilor către problematica moral-spiritualului şi a evoluţiei
valorii/valorilor în contextul educaţiei. Această manifestare
ştiinţifică, odată cu rezultatele cercetărilor şi dezbaterile de
rigoare, a venit să omagieze pe distinsul pedagog-savant – Mihail
Terentii, ex-director al IŞE (Chişinău).
În cadrul secţiunilor Simpozionului s-a
propus iniţierea dezbaterilor şi a schimburilor de opinii la tematica
propusă, pentru a identifica problemele şi perspectivele pregătirii
specialistului competitiv şi a releva pregnanţa valorilor
moral-spirituale în educaţie.
Întoarcerea la modelele axiologice şi
paradigmele educaţionale consacrate, reconsiderarea rolului profesorului
în evoluţia culturilor, precum şi recursul la inter- şi
trandisciplinaritate se impun din nevoia de asumare onestă a tradiţiei,
care nu se opune însă inovaţiei.
Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului
Mitropolit Vladimir, la eveniment a participat și Preasfințitul Ioan,
Episcop de Soroca, Vicar al Mitropoliei Chișinăului și a Întregii
Moldove, care a transmis celor prezenți mesajul de salut al
Înaltpreasfinției Sale, din care cităm: „În cadrul parteneriatului pe
care îl realizăm împreună cu toată comunitatea, Biserica nu vine cu o
inovație pedagogică, ci aplică o reparație istorică sistemului cognitiv
din spațiul nostru cultural, spiritual și social, readucând educația
spirituală acolo de unde a fost scoasă cu brutalitate acum câteva
decenii – în fruntea sistemului de valori.
La baza parteneriatului dintre Școală și
Biserică este pusă dezvoltarea celui mai uman și divin sentiment –
iubirea de Dumnezeu, iubirea de oameni, de tot ce este viu, în numele
viețuirii în armonie cu poruncile Creatorului a toate. Astăzi, Biserica
Ortodoxă din Moldova este alături de Domniile Voastre, pentru a încerca
împreună să facem ca formarea dascălilor să pășească pe un nou făgaș și,
de asemenea, în dorința sinceră de a ne pătrunde încă o dată de
responsabilitatea, importanţa, semnificaţia educaţiei moral-spirituale,
axilogice, care – în condiţiile actuale, ne dăm bine seama, – necesită
abordări speciale, renovatoare, integratoare în context naţional /
european / universal. Ne-am propus să participăm la dezbateri, pentru a
ne exprima opinia în ceea ce ține de pregătirea specialistului
competitiv şi a releva pregnanţa valorilor moral-spirituale în educaţie.
… Să luăm aminte, o dată în plus, la
faptul că ora de religie sau axiologie în instituția educațională nu
presupune doar oferirea unui volum de noțiuni elevului sau studentului,
pentru a fi depozitate undeva în mintea acestuia, pentru a face parte
din bagajul său de cunoștințe și a-i permite de a se numi „erudit”.
Religia este un element-cheie în formarea sa moral-spirituală,
duhovnicească, de care depind în mod direct toate celelalte aspecte ale
vieții sale. Deficitul de iubire din sufletele noastre își pune amprenta
asupra comportamentelor și, implicit, asupra activității
instituționale, înstrăinându-l pe om de el însuși, de semeni, de mediu,
imprimându-i o atitudine pătimașă în căutarea de a avea cât mai mult din
cele materiale, în locul de a fi în cunoașterea lui Dumnezei și a
poruncilor sale, în dragoste de Hristos, Mântuitorul lumii, și în
dragoste față de aproapele nostru.
În speranța că acest forum va deschide
un dialog larg despre problematica moral-spiritualului în întreaga
societate, nu doar în rândul participanților, Vă asigurăm de susținerea
și participarea noastră activă.
Stimați participanți la Simpozionul
Pedagogic Internațional „Valorile moral-spirituale ale educației”, cred
sincer în faptul că, având ajutorul Bunului Dumnezeu, ni se vor deschide
toate căile necesare pentru a ne îndeplini misiunea noastră istorică
față de societate și mai nădăjduiesc, la fel de sincer, că vlăstarele pe
care le vom îngriji în continuare, cu multă responsabilitate și
dedicație, vor deveni falnicii brazi, care ne vor apăra glia de toate
urgiile și viforele care încearcă și vor mai încerca să ne spulbere de
la locul nostru de sub Soare, pe care Tatăl Ceresc ni l-a hărăzit.
Doamne ajută!”
Totodată, Preasfințitul Episcop Ioan a
menționat: „Predarea religiei, mai mult decât a altor discipline de
studiu, are un caracter interdisciplinar. În prezentarea conținuturilor
trebuie să se facă legătura cu diverse domenii de activitate, să se țină
cont de problemele și cerințele actuale ale societății. Actualmente, în
opinia noastră, elevul este pus într-o situație foarte dificilă sau
chiar precară. Pe de o parte, el este dezorientat de sursele
mass-mediei, care propagă masiv viciile, de discipline care promovează
doar conceptul materialist al evoluției, iar pe de altă parte –
părinții, Biserica, profesorul de religie, care vin cu un mesaj total
diferit. În final, în mintea copilului, a tânărului persistă întrebarea
și nedumerirea.
Din considerentele enumerate mai sus,
formarea cadrelor didactice, ca și în cadrul oricărei alte calificări,
trebuie să fie însoțită de predarea Filosofiei, Eticii, Istoriei
Culturii și a altor discipline socioumanistice, ceea ce corespunde
întocmai cerințelor Procesului de la Bologna.
În societatea contemporană, în care
valorile spirituale îşi pierd conturul, Biserica vine să transmită, să
aprofundeze şi să întărească dreapta credinţă. ,,Dimensiunea misionară a
educaţiei religioase vizează, pe lângă instruirea tinerilor în ceea ce
priveşte elementele de doctrină şi istorie creştină, şi îndrumarea lor
spre împărtăşirea cu Sfintele Taine” (Opriş Dorin. Opriş Monica. Religia
şi şcoala. Cercetări pedagogice, studii, analize. Bucureşti: Editura
Didactică şi Pedagogică, R.A., 2011, p. 19-20.). În acest proces de
educație ne axăm pe principii și valori.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu